13 August 2011

Schoolreis Ameland 2013

Groep 8 verbleef van 27 juni t/m 1 juli 2011 op Ameland. Het was schitterend eilandweer! Lees hier over de avonturen op het waddeneiland.

maandag 27 juni
Lieve iedereen,
Om 9 uur vertrokken wij naar Ameland, met een hippe bus. In het midden van de reis hielden we een plaspauze, de jongens waren aan het voetballen en Teun was de keeper. Maar toen...... kwam er een botsing. Teun had een botsing met voetbal. Teun had zijn vinger gekneusd. We gingen weer verder rijden; Robin deelde gehaktballen uit. Tijdens de rit kwamen we langs het Heerenveen stadion. Onze spullen lagen onderin in de bus. Bij het plaatsje Holwerd vertrokken we met de boot. De boottocht  was super leuk. Onderweg kwamen we zeehonden en meeuwen tegen die zo op je af vlogen en agressief werden, maar we mochten geen brood geven van dan gingen op je poepen, maar we deden het toch.
We kwamen aan in Nes. We moesten heel lang lopen en het was zwaar en iedereen zweette heel erg. Na een KWARTIER in ons zweet te hebben gelopen , eisten we dat we gingen zwemmen. En ja hoor het mocht !
Iedereen was blij , dus we gingen snel de bedden opmaken, bikini's en zwembroeken aandoen. Met z'n allen gingen we bij een meer zwemmen.
Je had een kabelbaan over het water, vlot, glijbanen buiten het meer en als je verder ging zwemmen na het vlot kwam je bij een grotere meer. Bij dat grote meer kon je overal staan , maar er was modder tot aan je kniƫn. Na het zwemmen gingen we terug om te eten. Ons avondeten was Macaroni van Juf Annemarie.
Het toetje was gemaakt door een paar kinderen: vlavlip. Vanavond gaan we naar het strand en zee. En dan zien we de zon zien zakken in de zee.
Vanavond word het KETEN tot laat!

Dikke Amelandse kus en knuf
Van Iris en Esmee

Klik hier voor meer foto's

dinsdag 28 juni
Wadlopen.
Nadat we in de zee hadden gezwommen, gingen we eerst een heel lang stuk lopen, maar het bleek dat we pas anderhalf uur later aan de beurt kwamen.
Maar we belden Maria's ,Fleurs en Eva's opa. En die was onze gids dus het was wel makkelijk. Emrah was de assistent.
Het was heel leuk; we hebben veel krabben, pieren, oesters, kokkels en garnalen gevangen en opgegeten.
Er waren mensen die vastzaten en ook nog vielen zoals: Diederik, Max, Ali.
En meneer Bas viel er bijna in;  gelukkig dat hij er niet in viel.

GR Tom, Diederik en Emrah

woensdag 29 juni
Gisteravond trakteerde meneer Rikko ons op pannenkoeken. Hij slaagde er in om in korte tijd 100 exemplaren te bakken. Het hongerige, dankbare publiek beloonde deze superbakker met een luid applaus. De pannenkoeken gingen erin als koek en meneer Rikko liet zien dat hij nog beter kon eten als bakken. 's Avonds speelden wij het grote chaos spel naar een idee van dezelfde meneer.  De kinderen kregen allerlei creatieve opdrachten en moesten hun producties aan een zeer deskundige jury tonen. Het leverde een ongekend vrolijk spektakel op.
Vanmorgen ging meneer Rikko met enkele leerlingen vroeg op om een potje hard te lopen aan de Waddenkant. Vijf jongens en drie meiden waren zo sportief om de warme slaapzak voor het sporttenue te verruilen. Tegen half twaalf werd het tijd voor het Grote Berend Spel versie 2.0. Omdat het regende werd deze activiteit naar binnen verplaatst. De leerlingen moesten allerlei vragen beantwoorden en konden de score verdubbelen door een potje Triominos te spelen.
's Middags kregen de kinderen patat in het dorp en daarna was er een speurtocht. Aan het eind van de middag ging meneer Berend met Teun naar de dokter voor controle van zijn bezeerde vinger en haalden wij de fietsen op voor ons bezoek aan de meeuwenkolonie 's avonds. Hierover volgt morgen een verslag.
Meneer Berend

Klik hier voor meer foto's

donderdag 30 juni
Deze dag werden we vroeg wakker gemaakt, omdat juf vroeg wilde gaan fietsen. We gingen eerst fietsen naar het strand langs mooie duinen. Toen we bij het strand aankwamen waren er hele hoge golven. Daar zijn we een hele tijd gebleven en hebben daar gepicknickt, gezonnebaad, gevoetbald, zandkastelen gebouwd en natuurllijk gezwommen.
Toen we bij het strand weg gingen, gingen we naar de vuurtoren en het paardengraf. Daarna hebben we de fietsen teruggebracht.

Gr. Destina & Nicky

Klik hier voor meer foto's.

vrijdag 1 juli
Juffrouw Annemarie was met twee leerlingen al eerder naar huis gefietst om de spullen voor de BQQ klaar te zetten.
Tegen een uur of zes zochten de kinderen een plekje in de zon en al snel sudderden op de verschillende roosters de worstjes en de hamburgers.
En 's avonds is er dan het slotbal. Meneer Bas en juffrouw Annemarie probeerden het goede voorbeeld te geven; van dansen wilden de dames en de heren echter voorlopig niets weten. De polonaise wilde nog wel lukken, maar schuifelen, ho maar! Maar ook de heren van de leiding lieten zich niet altijd van hun goede kant zien. Toen zij zich in de keuken achter hun i-pods respectievelijk computer verscholen, werden zij door juffrouw Annemarie onverbiddelijk naar de danszaal teruggestuurd.
Een nieuw soort stoelendans - wel een stoel weg, maar iedereen blijft meedoen - leverde uiteindelijk wel de dolle pret op. Sommige stoelpoten begonnen onder het gewicht van soms wel drie leerlingen gevaarlijk naar de zijkant te wijken. Maar er brak niets en het bleef een knusse, warme en vooral vrolijke bedoeling.
En vrijdag is het dan weer tijd voor de thuisreis. Meneer Bas gaat met Teun nog even naar de dokter, omdat de foto heeft uitgewezen dat de hand toch in het gips moet. Dan met de boot en de bus naar huis, waar de ouders en enkele leerkrachten de Amelandreizigers tegen een uur of half vijf weer thuis welkom heten.
Was het een leuke schoolreis? Jazeker! Gezellig, sportief en leerzaam!
Meneer Berend Klik hier voor meer foto's.