3 December 2014

Perspresentatie 'Lego Education Centre'

Het was vorige week een drukke week voor de negen red engineers bij ons op school. Vrijdag 21 november gaven zij acte de préséance bij de perspresentatie van de eerste Nederlandse Lego educatie en innovatie studio in de Hogeschool Saxion.

Het is de bedoeling dat basisschoolleerlingen hier met behulp van Lego spelenderwijs in aanraking komen met techniek. Maar ook leerkrachten kunnen hier hun licht opsteken. De studio kan een goede ondersteuning bieden bij de voorbereidingen op de introductie van het vak techniek, dat in 2020 op het lesrooster van de basisschool moet staan. Lego is bij uitstek geschikt om allerlei technische constructies na te bootsen. We denken bijvoorbeeld aan het maken van aandrijfconstructies met tandwielen en het bouwen van apparaten met hefbomen of katrollen. Lego is ook geschikt om met behulp van een speciale interface en een computer Legorobots te programmeren. Onze leerlingen kregen deze middag de opdracht een auto te bouwen, die zo snel mogelijk een helling afrijdt. De jongens en meisjes kregen snel de smaak te pakken en waren zo geboeid door de opdracht, dat zij zich niet van de wijs lieten brengen door de foto- en filmcamera’s van de journalisten. Na afloop van de presentatie werden de leerlingen bedankt voor hun bijdrage aan deze middag. Ze kregen als dank een tas met leuke verrassingen mee naar huis. De stang om selfies mee te maken werd al meteen in gebruik genomen.