25 January 2024

Bezoek van groep 8 aan Rijksmuseum

Het was nog heel vroeg. Om 07.00 uur ging de bus met de groepen 8 op weg naar Amsterdam.

Klik hier voor alle foto's.

De reis tot aan de Randstad verliep vlot, maar toen werd het drukker op de weg en begon het verkeer langzamer te rijden. Gelukkig waren we om 9.55 uur bij het museum, waar om 10.00 uur de rondleiding begon. We werden verdeeld in vier groepen en kregen ieder een gids mee, die met ons op ontdekkingstocht door het museum ging. Het thema was de Gouden Eeuw. Dat paste mooi bij het thema van 4xwijzer waar we nu mee bezig zijn. Telkens bleven we bij een schilderij of ander voorwerp staan of zitten en tekenden iets van het schilderij. Dit hadden we, volgens de gids, nodig bij de workshop. Zo tekenden we een ananas, palmboom, vuurtoren, vlag en driemaster.
We gingen ook nog even bij 'De Nachtwacht' langs, die op dit moment in een glazen kast staat voor onderzoek.
We zagen verder prachtig porselein, mooie schepen, schilderijen en allerlei geweren en lansen.
Na een uurtje ontdekken gingen we naar "het teekenatelier". Hier maakten we zelf inkt door zwarte steen met water te schuren in een stenen bakje. Toen de inkt klaar was kregen we ieder een kroontjespen en een eigen eiland en konden daar de gemaakt tekeningetjes natekenen. Zo ontstond voor iedereen een ander eiland. De workshop was zo voorbij, jammer. De gemaakte eilanden namen we mee naar school waar we deze kunnen afmaken. Om 14.20 uur waren we bij school; het was een leerzame dag.