Volharding der herinnering

Salvador Dali Dalí begon met het schilderen van een landschap van de zeekust van Catalonië bij Cap de Creus. Dalí was gefascineerd door de betrekkelijkheid van de tijd. Hij beeldde dat uit door klokken met de rotsige kusten op de achtergrond als slappe camembertkazen af te beelden.

Opdracht voor handvaardigheid

De leerlingen van groep 4 en 5 gaan de slappe klokken met handvaardigheid van klei boetseren. Als voorbereiding krijgen zij van meneer Berend een les, waarin gepraat wordt over tijdsbeleving. Leuke gebeurtenissen zijn zo voorbij, iets dat niet leuk is duurt heel lang. De een-minuut-test laat de leerlingen zien dat iedereen een minuut anders telt. Over Einstein hebben we het natuurlijk nog niet.
Aan het slot van deze voorbereidingsles krijgen de kinderen een tekenopdracht. Ze maken een tekening over de betrekkelijkheid van de tijd. Op het tekenblad zijn de rotsige kusten van Cap de Creux al vaag afgebeeld. Het schilderij van Dali hebben ze nog niet gezien. Als afsluiting laten we het schilderij van Dali zien en vergelijken met wat ze zelf hebben gemaakt.