Vlinderles in versies in groep 6 2017

De kinderen kregen de opdracht drie versies vlinders te tekenen. Elke versie moest een verbetering zijn van de vorige. Na elke tekening gaven de kinderen (tweetallen) elkaar feedback. Deze onderlinge terugkoppeling besprak juffrouw Monique ook klassikaal.
De volgende verbeteringen zijn aangebracht: juffrouw Monique vroeg voorafgaand aan de tekenopdracht aan een leerling voor een andere leerling de vorm (en daarna) de kleur te beschrijven. De andere leerling moest aan de hand van de beschrijving de vlinder raden. Tenslotte besteedde juf aandacht aan symmetrie bij de vlindervorm en hoe je deze eigenschap kunt gebruiken om de omtreklijnen van het insect goed te tekenen. Zij kregen als oefening de opdracht symmetrielijnen te tekenen, waarbij de vlinder vanuit verschillende gezichtspunten en met verschillende standen van de vleugels is afgebeeld. Deze oefeningen deden we om de leerlingen beter op de opdrachten te richten.

Lessen