Beeldhouwkunst in groep 7b

Gisteren hebben de kinderen een workshop “verborgen vormen” gehad. Deze activiteit werd verzorgd door Tetem (Roombeek Cultuurpark). In deze les leerden de kinderen op onderzoekende, kijkende en spelende manier kennis maken met de discipline beeldhouwen en associatieve vormen ontdekken. Vorige week hebben we al een voorbereide les gehad over vormen en beelden. Wat zie je allemaal in een beeld, welk materiaal wordt er gebruikt? In de workshop werd er verder ingegaan op: Wat is beeldhouwen? Hoe maakt een kunstenaar een beeld van een steen? Wat is speksteen? Welke vormen kan jij ontdekken? De kinderen bekijken een presentatie over beeldhouwen. De kinderen ontdekken hoe een kunstenaar een beeld uit een steen haalt. Ze associëren bij vormen (organische, geometrische, abstracte en figuratieve vormen).
De kinderen mochten allemaal een speksteen kiezen. Daarbij moesten ze goed kijken naar de steen. Welke vorm heeft het en wat zie je er al in. Anders dan bv klei kun je geen dingen toevoegen, maar alleen weghalen. Dit deden de kinderen door te slijpen met diverse vormen raspen en schuurpapier. Best lastig, maar wel heel erg leuk! De kinderen hebben op deze manier kennisgemaakt met: beeldhouwen, kunstenaars, vorm, stenen en associatie met vormen en voorwerpen. Aan het eind van de les is iedereen met zijn /haar kunstwerk op de foto gegaan.

Scroll naar beneden voor een filmpje.

Klik hier voor alle foto's

Lessen