De finale in Saxion op 21 november 2015

Zaterdag 21 november was in het hoofdgebouw van hogeschool Saxion in Enschede de finale van het zonneautoproject. De Red Engineers van onze school hebben weken lang gewerkt om zo goed mogelijk voor de dag te komen. En dat is gelukt! Het team viel weliswaar niet in de prijzen, maar onze auto reed een geweldige tijd op de testbaan en de leerlingen van meneer Jan en juffrouw Gerri verzorgden een puike presentatie voor een kritische jury.
Het was een enerverend dag, waar we met heel veel voldoening op terugkijken!
De hoofdprijs ging naar  'Het Meander' uit Ootmarsum, basisschool 'Widerode' uit Wierden reed de snelste tijd en ''t Wooldrik' uit Enschede ging er met de prijs voor het mooiste ontwerp vandoor.
Hieronder vindt u drie filmpjes: één van de finaledag, één van de presentatie en tenslotte kunt kijken naar een filmpje kijken over het maken van de poster voor het project.

Eerdere verslagen van dit project

Vijf leerlingen van groep 8 doen dit jaar weer mee aan het 'Red Engeneers Challenge' project. De opdracht is van Lego een zonne-auto te bouwen. Het team van onze school bouwt twee auto's. Het beste ontwerp doet mee aan de finale op Saxion op 21 november aanstaande.

De eerste week
Op 30 september was de Kick-off op de campus van de Universiteit Twente. We kregen te horen wat de opdracht is: een Lego auto bouwen, die rijdt op zonne-energie. Daarnaast moeten we een verslag uitbrengen van ons onderzoek in de vorm van een presentatie en een energiemeting voorbereiden. Voor elke opdracht is een aparte prijs beschikbaar.
Hieronder een filmpje van de kick-off.

De voortgang

Lars, Storm, Indy, Claire en Sanne zijn leerlingen van groep 8. Zij zijn dit jaar de Red Engineers en mogen de zonneauto bouwen. Maar voordat ze daar echt mee konden beginnen, kregen ze les van twee studenten over duurzame energie en aerodynamica. Daarna werden de eerste prototypes gebouwd. Het duurde wel even voordat de eerste auto echt op zonne-energie echt reed. De testdag op de UT leverde heel wat informatie op, waarmee we het ontwerp verder kunnen verbeteren. Volgende week zetten we de puntjes op de i.  En zaterdag 21 november is de finale op de UT.

Lessen