Project 4xWijzer groep 4 2022

'Hallo wereld' is best een groot onderwerp.

De leerlingen van groep 4 zijn aan het werk geweest met : de werelddelen, de temperatuur, waar is het warm en waar koud, de evenaar en meridianen (b.v. kreeftkeerkring) en diverse landen. De landen waar de kinderen het een en ander over uitzoeken zijn voornamelijk Europese landen, Amerika en Australie. Tijdens het werken met de kaarten kunnen de kinderen zelf kiezen wat ze doen.
Zo hebben we o.a. een bouwkaart. Hier kunnen de kinderen met constructiemateriaal, bekende gebouwen uit diverse landen nabouwen. Ook het opzoeken en maken van een vlag uit diverse landen. Kinderen zoeken dan zelf op de kaart of atlas op waar het land ligt. Ook hoofdsteden worden opgezocht . Wat ook erg leuk is om op te zoeken hoe je iets in een andere taal zegt. Hillarisch is natuurlijk om in het Chinees, Japans of Arabisch op te schrijven/tekenen. En, hoe spreek je dit uit?
Verder worden er vliegtuigjes gevouwen. Buiten kijken we hoe ver het vliegtuig komt. Dit zetten we om naar elke meter is 500 km. Daarna wordt er op de kaart gekekn tot welk land je bent gekomen. Of... ben je in de zee/oceaan beland?
Er wordt gevouwen (origami), 3D puzzels gemaakt van bekende gebouwen, wereldmuziek geluisterd op het chromebook, landen en hoofdsteden meppen op de kaart, een waarschuwingsbord maken,  tropische vogels maken, etc.
Natuurlijk beantwoorden we weer de vijf vragen,  zoals dat bij elk thema van 4x wijzer wordt gedaan. Dit wordt dan weer opgeschreven in ons aantekeningenschrift.
Tenslotte  mogen de kinderen voor de klas een "weetje"vertellen.

Klik hier voor een fotoverslag van de lessen in groep 4

Lessen