De grote rekendag

Op 2 april 2014 organiseerde de rekenwerkgroep van school 'De grote rekendag'.

Het begon 's ochtends op het plein, waar juffrouw Daniëlle samen met twee dames uit groep 8 dansten en zongen op de muziek van 'Bewegen is gezond'. optreden werkte aanstekelijk op het publiek op het plein, want snel zwaaide en huppelde iedereen vrolijk met de zangeressen mee. Daarna was het tijd voor het serieuze werk: het maken van een 'levende' grafiek op het schoolplein. Elf leerlingen hadden zich opgeofferd om als x-as van de grafiek te fungeren: zij hielden grote gekleurde borden met de cijfers van 0 t/m 10 omhoog.Na de vraag: 'Hoeveel boterhammen eet je vandaag?', renden de leerlingen naar het bord met het getal dat op hen van toepassing was.
Vanaf het dak was goed te zien hoe de staafgrafiek zich langzaam maar zeker vormde. Na het grote werk hadden de leerkrachten een map met gevarieerde opdrachten voor de kinderen in petto, waarbij altijd gemeten en geteld moest worden: hoe lang kun je een ping-pongballetje omhoog houden of hoeveel tennisballen 'poep' je binnen de kortste keren in een emmer? Hoeveel knikkers pak je met één hand? En..... is er een verband tussen de grootte van je hand en het aantal knikkers dat je kunt pakken.Alle metingen en telpartijen vormden tenslotte de basis voor de opdracht: 'Maak een grafiek'. Al snel bleek dat de staafgrafiek en het cirkeldiagram zich in een grote populariteit mochten verheugen. De conclusies van de onderzoekjes waren soms interessant: je meet een hogere hartslag na een inspannend potje touwtje springen. Soms waren ze grappig, maar waarschijnlijk niet helemaal door feiten gestaafd: 'Als je vaak naar het toilet gaat, kun je beter ballen poepen'. Het was allemaal leuk en leerzaam! Bekijk ook het filmpje dat van deze dag werd gemaakt!

Lessen