27 september

Vanmorgen ben ik al vroeg opgestaan. De koffer kon ik bij het hotel achterlaten en na een lekker ontbijt gingen we richting de laatste school van deze studiereis, Cleves. 

http://www.cleves.boleyntrust.org 

En nu moet ik terugkomen op mijn verslag van gisteren, over de JFK-school. Daar zagen we dat uitgebreide lichamelijke en geestelijke problematiek niet goed kon integreren en er dus wel degelijk een special school was en niet alle kinderen kunnen integreren. 
Echter op Cleves zagen we dat dit dus wel degelijk kan!  

Ook zwaar lichamelijk en geestelijk beperkte kinderen zitten op deze reguliere basisschool en alle kinderen krijgen samen les. Op bepaalde tijden worden de special needs kinderen uit de klas gehaald voor extra ondersteuning en hulp, bijvoorbeeld een snoezelkamer, sensomotorische kamer, spraakbegeleiding of andere hulp. Ook krijgen deze kinderen bijna altijd één op één begeleiding in de klas. We zagen een goed draaiende school met veel mogelijkheden, waar ik als leerkracht zo zou willen werken. 

Op de vraag hoe wij in Nederland een eerste stap zouden kunnen zetten richting inclusief onderwijs, zei de directrice het volgende: 
Inclusief onderwijs is echt niet zo makkelijk om te realiseren en vraagt vooral toewijding van de leerkrachten. De beste manier om inclusief onderwijs te realiseren is om de speciaal onderwijsscholen te sluiten. (Dis is destijds ook gebeurd in Newham, Londen). 

Daarnaast zei ze: als ouders, leerkrachten en anderen met eigen ogen zien dat kinderen gelukkig opgroeien in hun wijk, samen met klasgenoten en dat het dus wel degelijk kan, dan neemt vooral hun angst af en willen ze dit wel graag. Angst is een moeilijke factor die vaak in de weg staat. 

Ik (wij) waren enorm onder de indruk van Cleves en hieronder dan ook vele foto’s die bovenstaand verhaal ondersteunen. 

 

Terug naar

Overzicht