25 september

‘s Morgens in alle vroegte vertrokken we met de auto richting Schiphol. Er was een file onderweg, maar gelukkig waren we ruim op tijd op het vliegveld. De vlucht bleek redelijk op tijd te vertrekken en we zaten al snel met zijn allen in het vliegtuig. 
We zijn met een groep van 19 personen, allemaal werkzaam bij Consent. De meeste zijn leerkracht, enkelen werken bij Consent zelf. 

In Londen sloot een leerkracht van hogeschool Windesheim zich bij ons aan, dit in verband met de internationale studiereis die vanuit Windesheim is opgesteld. Daar ik de masteropleiding ‘Educational Needs’ volg aan hogeschool Windesheim, mocht ik mee. 
Eenmaal aangekomen in het hotel hadden we erg weinig tijd om onze koffer uit te pakken........we gingen meteen door met het middagprogramma 

‘s Middags kregen we een presentatie van Peter Gray, voormalig leerkracht en orthopedagoog. Hij legde ons uit hoe het Engelse onderwijs in elkaar steekt en op welke manier het inclusief onderwijs is ontstaan in Engeland. 

De laatste tientallen jaren zijn verschillende politieke trends in opmars geweest in Engeland, zoals het veranderen van lokale autoriteiten, het vergroten van ouderlijke invloed op scholen, de integratie van speciale behoeften van kinderen op scholen, het verder borduren op traditionele manier van onderwijs of vernieuwing en wel of geen inclusief onderwijs. 

In Nederland zit 4% van de leerlingen op speciaal onderwijs, in Engeland is dit minder en zijn er onderlinge verschillen. In de stad Newham zit 0,34% op speciaal onderwijs, in Torbay 2,07%. 

Speciaal onderwijsscholen krijgen meer resources dan traditionele scholen. Je zou dan denken dat inclusiever onderwijs meer resources krijgen, echter dit is niet zo. (Unfair funding) 

Waarom dan inclusief onderwijs? 
- Er wordt veel meer gekeken naar de behoeften naar elke leerling 
- Waarden, normen en opvattingen staan veel meer vooraan 
- Professionaliteit en ontwikkeling staan voorop 
- De kwaliteit en flexibiliteit in lokale scholen neemt toe 
- Gezamenlijke verantwoordelijkheid speelt een rol 

Inclusion, daarbij gaat het niet alleen om school, maar om de kinderen te betrekken bij het leven van ons allemaal. Iedereen hoort erbij en niemand vraagt zich af: waarom hoor ik er niet bij?! 

Links: Er zijn verschillen tussen leerlingen en er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met verschillen.

Midden: Er zijn verschillen tussen leerlingen en er wordt gezorgd dat aanpassingen worden gedaan, zodat de 'speciale' kinderen met behoeften worden geholpen.

Rechts: Er zijn verschillen tussen kinderen en er wordt gezorgd dat de omgeving zo wordt ingesteld dat ieder kind maximaal kan profiteren.

Aan het eind van de middag werd ons uitgelegd hoe deze verdere week eruit zou komen te zien en maakten we afspraken met elkaar. 

Daarna tijd voor ontspanning! 
Met de metro gingen we naar het centrum, waar we een lekkere wandeling hebben gemaakt met de groep. We zagen het grote reuzenrad van dichtbij, de Londen Eye, we hebben de grote klokkentoren gezien, de Big Ben en nog veel meer. 
Uiteindelijk kwamen we in de buurt Chinatown, het leek wel alsof je in China liep. 
Daar hebben we heerlijk gegeten met zijn allen. 

Uiteindelijk kwamen we moe weer terug in het hotel en zijn we meteen naar de kamer gegaan en naar bed. 

Tot morgen allemaal, dan ga ik de eerste school bezoeken, genaamd Tollgate. 
Welterusten, Bart.

 

Terug naar

Overzicht