19 April 2021

Streetwise 2021

Ook dit jaar brachten de instructeurs van het ANWB-verkeerseducatieprogramma 'Streetwise' een bezoek aan onze school.

Klik hier voor alle foto's.

Onder de tekst vindt u een filmpje.

Het doel van deze gastlessen is de leerlingen te leren zich in het verkeer veilig te gedragen. Streetwise biedt voor elke bouw een aparte les aan, waarin een bepaald aspect van veilig gedrag in het verkeer aan de orde wordt gesteld.
Onderbouw
Wat kan je zelf doen om je veiligheid in het verkeer te vergroten? Kinderen leren onder andere veilig oversteken over een zebrapad en tussen twee auto’s. Ook leren ze begrijpen waarom je in de auto een gordel en autostoeltje moet gebruiken.
Middenbouw
De module 'Hallo auto' leert kinderen over de remweg van een auto en de invloed van reactietijd op die remweg. Ze nemen plaats op de bijrijdersstoel van een ANWB lesauto en mogen zelf remmen! Ook het dragen van een veiligheidsgordel en wie een autostoeltje of zitverhoger moet gebruiken komen in deze les aan bod.
Bovenbouw
De module 'Trapvaardig' traint kinderen uit groep 7 en 8 praktische fietsvaardigheid. Ze fietsen over een uitdagend parcours en trainen moeilijke manoeuvres. Hierin komt van alles aan bod: slalommen, over schuine stukjes fietsen, over je schouder kijken en je hand uitsteken en toch rechtdoor fietsen. Ook fietsen ze met een zware rugtas op om zich voor te bereiden op het zelfstandig fietsen naar de middelbare school. (Bron website streetwise)